Birgitte Söndergaard
Birgitte Söndergaard är en expressiv samtidskonstnär vars bildvärld pulserar av färgkraft, energi och lyrisk närvaro. Självlärd som målare rör hon sig fritt mellan olja, pastell och akvarell, och låter figurer, ansikten och symboliska motiv växa fram ur rikliga färgflöden. Med inspiration från Cobragruppen och en stark förankring i europeisk avantgardetradition förenar hon det vilda med det subtila, det kraftfulla med det poetiska.
Parallellt med måleriet har Birgitte en lång bakgrund inom scenkonst som skådespelerska och programledare, något som präglar hennes konst med dramatik, tempo och närvaro. Hennes verk har visats i Sverige och internationellt, bland annat efter den uppmärksammade separatutställningen på Galerie Art Montparnasse i Paris 2007. Hon har deltagit i jurybedömda konstsalonger vid Louvren i Paris och medverkat i den internationella världsutställningen Avesta Art. Verken finns i såväl privata som offentliga samlingar i Sverige, Frankrike, Italien, USA och Finland.
Den aktuella utställningen samlar nya målningar och skulpturala arbeten där intensitet möter stillhet. Kvinnogestalter, blomsterfält och kristallkronor återkommer som bärande motiv och öppnar ett rum för egna tolkningar. Det är ett måleri som vill beröra, utmana och stanna kvar.
”Konsten är själens spegel. Den rymmer allt som inte kan sägas med ord och blir en resa inåt, där färgerna berättar det hjärtat vet.”
Välkommen till Galleri Tegnérlunden för en utställning som bjuder in till närvaro, känsla och eftertanke.
Erotik och Romantik
För oss blev det tydligt att erotiken kan fungera som en lins för att förstå vår gemensamma mänsklighet.
Här finns lekfullhet, elegans och humor, men också ett sätt att närma sig ämnet med samma intellektuella nyfikenhet och konstnärliga seriositet som vilket annat tema som helst.
I en tid som präglas av krig, oro, miljöfrågor och lågkonjunktur vill vi med den här utställningen lyfta fram erotik och romantik som en positiv kraft – något som påminner oss om livets skönhet, värme och mänskliga närhet.
I vårt urval av skulpturer från Richard Brixel och Gudmar Olovson blir det tydligt hur erotik och romantik går hand i hand och speglar både kroppens uttryck och själens längtan.
Brixels skulpturer rör sig ofta i gränslandet mellan det dramatiska och det sensuella. Kraftfulla kroppar i rörelse, möten mellan människor, ömhet och passion. Verk som Love and Dance, Beauty och Anette Kneeling gestaltar erotiken både i sin mest direkta form och i förfinade, poetiska uttryck.
Gudmar Olovsons skulpturer bär en annan ton, där den romantiska intimiteten framträder starkare. I verk som Les Deux Arbres och La Jeunesse möts älskande par i stilla omfamningar, där närhet och kärlek blir centrala. Samtidigt finns hos honom även en kraftfull sensualitet, som i Captivité och Faune and Nymph, där kropparna binds samman i både passion och mytologisk laddning.
Som en del av utställningen visas även en fallosskulptur i sten, skapad av en okänd konstnär i Japan på 1990-talet. Verket, kallat The Wandering Stone of Komaki, bär på en historia fylld av symbolik kring fruktbarhet, livskraft och skapande.
Fallosen beställdes ursprungligen av en by nära Komaki City, en region känd för sina urgamla fruktbarhetsfestivaler. En beskyddare som skulle driva bort onda andar, säkra skördarna och välsigna kommande generationer.
Tillsammans skapar dessa verk en helhet som fångar både det lekfulla och det djupare – erotikens vitala energi och romantikens ömsinta närhet. Vi vill med detta tema ge plats för just dessa två grundläggande mänskliga erfarenheter som påminner oss om skönhet, intimitet och livskraft.
Nyhetsmorgon 10 oktober 2025